30e jubileum Scylla’s MS George Eliot

Scylla staat stil bij het 30ste jubileum van de afbouw van cruiseschip “George Eliot”. Sinds 2013 is ASSA ABLOY Global Solutions (voorheen Burgman Security) trotse leverancier van beveiligingsoplossen zoals Elsafe kluizen en Signature sloten. In samenwerking met Binnenvaart Media en Scylla is Scylla Magazine uitgekomen met onder andere een interview met ASSA ABLOY. Wij willen de familie Reitsma en Da-Capo bedanken en feliciteren.
En bovenal een behouden vaart toewenst van MS George Eliot. Lees het interview in Scylla Special hieronder:

Een veilig gevoel aan en van boord

Door Matthijs Daniels

Op de George Eliot en de andere cruiseschepen van Scylla vaar je fijn, comfortabel en veilig. Het prettige gevoel dat je je spullen gerust kunt achterlaten in je kamer aan boord wordt geleverd door Assa Abloy. Deze innovatieve en grote internationale ontwikkelaar van elektronische sloten en kluizen voor hoofdzakelijk de hotelbranche garandeert met zijn producten de veiligheid van gasten en hun bezittingen.

Andre Veldoen (Assa Abloy)  bij Signature sloten

Assa Abloy is een internationale pionier in beveiliging van hotelkamers, zowel op het land als op het water. Het is het bedrijf achter de VingCard-sloten met keycards en de elektronische kluizen van Elsafe. ‘Top of the bill’, qua veiligheid en qua uitstraling. “Assa Abloy is een van oorsprong Zweeds bedrijf”, vertellen André Veldhoen en Myrthe van Houwelingen van Assa Abloy Global Solutions Benelux. “Dat zie je aan de sloten af: Scandinavische producten van degelijk staal. Dat past wel bij Scylla.”

Veilig aan boord

Op meer dan 1300 schepen heeft Assa Abloy Global Solutions (tot voor kort Assa Abloy Hospitality) sloten en andere toepassingen gerealiseerd waardoor zowel de gasten als de bemanning zich veilig voelen aan boord. De elektronische sloten werkten in de eerste jaren met ‘ponskaarten’. Later werd het keycard-systeem gemoderniseerd met magneetstrips en tegenwoordig werken ze met een ‘radio frequency identifier’.

Voor de crew heel eenvoudig in gebruik, toont André Veldhoen. “Aan de receptie worden de gegevens van de gast, met kamernummer en verblijfsduur op de kaart gezet. Dan werkt het voor de opgegeven duur. Als een nieuwe kaart wordt gemaakt, dan stopt deze de vorige af. Het slot als geheel is ‘stand alone’ en werkt op een batterij. Er zit ook een cilinder is voor als de batterij niet werkt. Dan kan hij met een sleutel worden geopend.”

Het systeem is volkomen veilig. De encryptie op de kaarten is nog nooit gekraakt. Er zijn ook al sloten die met de mobiele telefoon geopend en gesloten kunnen worden, maar voor de passagiersvaart is dit nog niet aan de orde.

MS George Eliot

Op de nieuwste aanwinst in de vloot van Scylla zijn alle sloten door Assa Abloy geïnstalleerd. “Onze mensen komen in de laatste fase van de bouw aan boord”, vertelt projectleider Veldhoen. “Met twee man zijn we ongeveer een week bezig om alle sloten in de deuren te bouwen. Daarna kom ik zelf nog op het schip om de software te installeren. Dat is zo gebeurd. Scylla heeft een uitstekende ICT-afdeling en start-up manager Mark Helbig kent het systeem. Hij leert alle stafleden ermee werken. Op alle schepen is het systeem met de keycards hetzelfde.”

“Naast de kaart voor de eigen kamerdeur krijgen gasten aan boord een shore card. Daarmee kunnen ze de hoofdingang in als ze van het schip zijn gegaan om de stad te bezoeken waar de George Eliot heeft aangemeerd. De crew heeft dankzij dat systeem ook altijd het overzicht over wie er allemaal aan boord zijn.”

Kluizen

Naast de VingCard-sloten hebben alle passagiers en crewleden op de George Eliot een Elsafe-kluis van Assa Abloy in de kamer, zodat iedereen met een gerust hart zijn of haar persoonlijke spullen kan achterlaten. De gast opent deze met een zelf gekozen code van vier cijfers, die eenvoudig in te voeren en aan te passen is.

ASSA ABLOY

ASSA ABLOY is wereldwijd marktleider in de hotelbranche. Over de hele wereld zijn er meer dan veertigduizend mensen in dienst. Assa Abloy Global Solutions Benelux is gevestigd in Gorinchem.